Resa till Skåne och Ven

Årets flerdagarsresa gick till nordvästra Skåne och Ven, och i soligt, varmt och behagligt väder lämnade vi Trollhättan på måndag morgon den 4 september, som vanligt med Karl-Everts Buss och med Lars-Eric vid ratten.

Vårt första stopp var vid Fjärås Bräcka Naturrum, på höjden mellan sjön Lygnern i öster och havet synligt bort i väster. Naturrummet var relativt nytt och mycket välordnat, och under tiden vi drack förmiddagskaffe berättade platsansvarige Niklas Lilja initierat om platsens geologi, lämningar från mycket tidiga bosättningar, historisk gammal by, och verksamheten i nutid.

I Båstad väntade vår guide, Ingrid Persson Skog, som var med oss hela dagen. Förmiddagen ägnades åt Bjärehalvön, där vi åkte mellan olika intressanta platser: Båstad, Torekov, Västra Karup, Grevie, Hovs Hallar, Kattvik, och fler därtill. Hela tiden berättade Ingrid mycket kunnigt och pedagogiskt om dessa samhällen, verksamheter förr och nu, byggnader, och inte minst om människor som är eller har varit knutna till Bjärehalvön, många kända från både sport och kultur, exempelvis Birgit Nilsson. Efter en god lunch på Båstad Golfklubb fortsatte vi till Kullahalvön, på mindre vägar genom mindre orter ända upp till Kullens fyr, där vi kunde ta den sista biten till fots fram till denna Skandinaviens högst belägna och ljusstarkaste fyr, jämfört med dess begynnelse med enbart tolv stearinljus. Även på Kullahalvön hade således vår guide mycket att berätta om allt vi såg.

Efter att guiden Ingrid lämnade oss i Helsingborg på eftermiddagen fortsatte vi till vårt trivsamma boende på Sundsgården Folkhögskola som även har hotell- och konferensverksamhet. Denna visade sig ligga väldigt rofyllt nära Öresund strax söder om Råå/Helsingborg. Här bodde vi två nätter och fick även utmärkta middagar och frukostar.

Resans andra dag, tisdagen, ägnades i sin helhet åt Ven, dit vi på förmiddagen tog färjan från Landskrona till Bäckvikens hamn. Där väntade oss en hyrd lokalbuss och dagens guide, Tommy Lilja från Tycho Brahemuseet, som även han visade sig vara en alldeles utmärkt guide med stort kunnande om Vens historia och samtid, kyrkligt och världsligt, och därtill förmedlat på ett pedagogiskt sätt. Besöket inleddes som sig bör på Tycho Brahemuseet, mycket vackert arrangerat i den stora kyrkobyggnad som avvecklades som kyrka 2004 efter drygt 100 år. Här fick vi bland annat höra berättas om Tycho som var en utomordentlig vetenskapsman, men som person otrevlig, och som dog i njursvikt. Färden fortsatte till destilleriet ”Spirit of Hven” där vi både fick visning av tillverkningen av whisky, gin, med mera, samt även ett par smakprov. Även här höll visningen hög klass, och direkt efter visningen serverades vi lunch i restaurangen. Vi fortsatte sedan till den gamla kyrkan Ib, från minst 1200-talet, vissa delar äldre än så. Guiden Tommy Lilja hade även här mycket stora detaljkunskaper om byggnaden, inredningen, med mera. Dagen på Ven avslutades med besök i Backafall Kyrkby, strax nedanför kyrkan, innan vi tog färjan tillbaka till Landskrona, och vår buss till Sundsgården, där dagens middag väntade.

Vår tredje dag, onsdagen, startade med ett besök på Wallåkra Stenkärlsfabrik, utnämnt till årets industriminne 2021, vackert beläget vid ett litet vattendrag och med verksamhet igång i de autentiska, mer än hundraåriga lokalerna, där drejskivor och brännugn används än idag. Vi guidades av nutida ägaren Åsa Ormell, en driftig entreprenör. Några av oss tyckte att det behövdes fler stenkärl därhemma och handlade i butiken. Efter detta var det dags att fortsätta till Landskrona/Borstahusen där vi efter att ha sett oss om längs den gamla gatan längs havet och gått på bryggan med bland annat några yrkesfiskarbåtar kunde äta dagens lunch på Pumphuset restaurang. Denna var sammanbyggd med det gamla pumphuset/konsthallen där guiden, tillika museiföreningens ordförande Inger Torebo tog emot oss och berättade historien om varför orten Borstahusen finns, om fisket förr och nu, båtarna och hantverket, med mera.

Framåt eftermiddagen var det så dags att vända färden hemåt, men ytterligare ett par stopp väntade; först Klippans Yllefabrik med butiksförsäljning som lockade några, sedan resans avslutande middag på Lizzies Café. Ordförande Curt Andersson tackade Karl-Everts Buss som hade genomfört resan trots det något låga deltagarantalet, Lars-Eric som kört och hållit i många trådar, samt även alla deltagare för mycket gott humör, mycket prat och trevlig samvaro, och alla var mycket nöjda med denna resa.